augusti 19, 2011 by Sara Hernandez

Är ditt företag redo för Google+

Sommarens stora nyhet inom sociala medier/sociala nätverkstjänster har utan tvekan varit Google+, Googles nya sociala nätverk.

Google+ växer så det knakar

Förvisso lär varken Facebook med sina 750+ miljoner användare eller Twitter med 200+ miljoner skaka av oro än så länge, men bara över sommaren så har Google+ fått mer än 25 miljoner anhängare.

Graf lånad från Beta News som jämför hur snabbt det gick för Google+ att nå 20 miljoner användare jämfört med Facebook och Twitter. Enligt YouGov finns redan 13% av alla vuxna amerikanska internetanvändare på Google+ och man förutspår att det snart kommer att växa till det näst största sociala nätverket i landet.

Vad är det då Google+ har som särskiljer det från Twitter och Facebook. Jag skulle nästan säga att en av fördelarna är just att det är som en kombination av Twitter och Facebook. Det har alla funktioner man kan vilja ha i ett socialt nätverk (logg, foton, videos, chatt m,m), men det är mer öppet liksom Twitter, man kan följa intressanta människor utan kravet att de måste godkänna ens vänförfrågan. Själv kan jag välja att dela mina inlägg med utvalda kretsar (grupper av följare/vänner) eller att visa offentligt för alla. Även om denna möjlighet även finns hos Facebook tror jag att de flesta har ställt in säkerhetsinställningarna som begränsar åtkomst för utomstående.

En annan fördel är såklart Googles övriga tjänster och hur dessa kan komma att integreras med Google+. Redan idag kan man vid Googlesökningar välja att klicka på den lilla 1+ knappen vid varje sökresultat för att visa på sin Google+ profil att man gillar länken och innehållet ifråga. Baksidan av detta är såklart hur Google skulle kunna använda ens sökbeteenden, mailkonversationer, RSS-prenumerationer, check-in val och annat i kombination med Google+ profilen för att få en komplett kartläggning över ens personlighet och liv för användning i kommersiella syften. Nu är visserligen Google+ i dagsläget annonsfritt, men hur det blir i framtiden vet vi ännu inte.

Google+ för företag och organisationer

Självfallet kollar även Google på möjligheten att låta företag och organisationer skapa en profil eller sida på Google+ för att konkurrera med Facebooks populära företagssidor. Frågan är bara när detta kommer att lanseras och många företag vill inte vänta och har skapat Google+ profiler som sedan har tagits bort av Google med hänvisningen till att enbart enskilda individer ska ha Google+ profiler. I somras fanns det en möjlighet att registrera sitt företag för en betaversion av Google+ för företag och Hallvarsson & Halvarsson reggade sig, men sen kom ett meddelande att man inte ska dela ut betaversioner till nån större grupp, utan istället fokusera på att lansera företagsprofiler till den stora massan inom några månader.

Så, hur kommer Google+s företagsprofiler att se ut och funka? Ingen tydlig information har ännu kommit från Google, men en bloggare har gjort sig en bild över hur det skulle kunna se ut:

Google Plus Brands

Styrkan är är återigen hur Google kan använda sig av de funktioner som redan finns, som Google Places och Maps för att sammankoppla en företagsprofil med kart- och rekommendationstjänster eller Google Docs för att dela dokument under en chatt. Dessutom ska man kunna använda Google Analytics och Google Adwords, verktyg som många redan är vana vid, även till Googles företagsprofiler.

En fundering man har som företag och organisation är hur många sociala nätverk och tjänster som man måste finnas på. Måste varje företag ha en aktiv Facebooksida, Twitterkonto, YouTube-kanal, LinkedIn-grupp, Flickr-ström eller Slidesharekonto för att hänga med i svängen? Och måste man haka på varje ny tjänst som lanseras? Svaret är att man noga ska fundera över vilka plattformar man bör finnas på, var ens målgrupper befinner sig och vilken typ av kommunikation man satsar på i respektive plattform. Självklart måste man inte som företag hoppa på varenda ny tjänst som lanseras. Däremot tror jag att det är ett misstag att inte undersöka närmare kring Google+ företagsprofiler/sidor p.g.a den positionen Google har på marknaden inom sök, annonsering, kartor och andra tjänster. Idag går allt mycket fortare än det gjorde för 3-4 år sen och jag förutspår att när Google+ företagsprofiler släpps kommer det att bli en mycket snabbare rusning till registrering än det var när Facebooksidorna släpptes.

Självfallet kommer vi att hjälpa till att tipsa på den här bloggen om när detta sker!

Lite nyttiga länkar och mer läsning

Stort test: Så här är Facebook-dödaren Google+ på insidan [Guide]

Så överför du ditt innehåll från Facebook till Google +

Skaffa din egen vanity url för Google+

4 reasons why Google Brands pages will be better than Facebook’s

/Sara, som hittas på http://gplus.to/hernandez



2 Comments

Leave a comment