oktober 5, 2010 by Marcus Eriksson

Swedish Match bäst på nätet

Swedish Match har den bästa företagswebbplatsen 2010 enligt vår årliga granskning av företagswebbplaster, H&H Webranking.

http://www.webranking.eu/news-and-articles/Articles/2010/2010-published-in-Sweden/

Swedish Match vinner den svenska topp 100 listan med 77,5 poäng av 100 möjliga och slår därmed förra årets vinnare Trelleborg, som med 77 poäng hamnar på en 2a plats. Tredjeplatsen erövras av SCA med 75 poäng.

Vår ranking visar att Swedish Match har en serviceinriktad webbplats för besökarna. Som exempel kan nämnas ett omfattande och sökbart pressarkiv, tal från ledande befattningshavare och ett gediget bildarkiv samt har gott om presskontakter. Swedish Match fick också full pott i vårt årliga e-mailtest av hur snabbt företagen svarar på inkommande frågor.

Sverige som land hamnar i år på 5:e plats, dock fortfarande efter grannländerna Finland och Danmark.

Totalt sett har svenska företag fått högre poäng i årets ranking. En klar majoritet av de svenska bolagen, 69 av 97 jämförbara företag, har fått en högre poäng i år jämfört mot 2009. 25 företag får ett sämre betyg och 3 företag får samma poäng som 2009. Det resulterar i att medelpoängen för svenska bolag i år har ökat med 2,7 poäng (50,9 mot 48,2).

Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, som nyligen lanserade en ny webbplats, kniper titeln som bästa klättrare och ökar sin poäng med imponerande 20,75 poäng till 54,5 och klättrar drygt 50 platser på Sverige Topp 100 listan. Atrium Ljungbergs nya webbplats är betydligt mer användarvänlig och innehållsrik jämfört med föregående år.

 10 SAKER EN ANALYTIKER EFTERFRÅGAR

Enligt årets enkätundersökning är följande de områden där informationsefterfrågan ifrån kapitalmarknaden är som högst (i fallande ordning):

1. Finansiella rapporter, Årsredovisningar och kvartalsrapporter

2. Arkiv; För Årsredovisningar, kvartalsrapporter samt pressreleaser. Även bredare generella arkiv efterfrågas.

3. Finansiell kalender

4. Presentationer, ifrån kvartalspresentationerna, kapitalmarknadsdagar och liknande

5. Senaste pressrelease, tydligt på startsidan

6. Information om ägarna till bolaget

7. Laddningstid, en långsam webbplats upplevs irriterande för målgruppen

8. Finansiella mål & måluppfyllnad

9. Kontaktinformation, personliga kontakter efterfrågas i högre grad än generella

10. Företagets skuldsättning och obligationsprogram

 SOCIALA MEDIA

H&H Webranking undersöker även om företagen är synliga sociala media. Viktiga målgrupper som analytiker, journalister, bloggare och jobbsökare är aktiva i sociala media och det gör att företagen måste anpassa och bredda sin kommunikation. Facebook, LinkedIn och Wikipedia är de mest använda kanalerna enligt analytikerenkäten.

Vi har i år sett att Amerikanska företag är ledande inom sociala medier och synlighet i sökmotorerna, ett område som har fått ökat i betydelse i år. Vi såg i övrigt ingen direkt korrelation mellan nationalitet och synlighet eller aktivitet i sociala medier, och inte heller någon tydlig skillnad mellan branscher.

Svenska företag hamnar efter sina europeiska konkurrenter och hamnar som land först på en 12:e plats, vilket är något bättre än förra året, men fortfarande förvånande lågt.

Volvo är det företag som har fått högts poäng vad gäller sociala medier och synlighet i sökmotorerna. Andra exempel på svenska bolag som får höga poäng i undersökningen är Atlas Copco, Electrolux och Scania.

Om undersökningen

http://www.webranking.eu/About-us/HH-Webranking-step-by-step/

Länkar om nyheten i media

Artikel i DI 20101004

Artikel i DN 20101004

Artikel på E24 20101004



Leave a comment